مسابقه صندلیهای خالی در مدارس و اعمال سلیقه مدیران در سایه بی پولی مدارس
مسابقه صندلیهای خالی در مدارس و اعمال سلیقه مدیران در سایه بی پولی مدارس
روزنامه جام جم در پاسخ به نامه شماره 75966 مورخ 19 مرداد99 در خصوص مطالب مندرج در روزنامه جام جم با عنوان «مسابقه صندلیهای خالی در مدارس و اعمال سلیقه مدیران در سایه بی پولی مدارس» پاسخهای معاونت آموزش ابتدایی و اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:پاسخ معاونت آموزش ابتدایی:در خصوص دریافت وجوه از خانوادهها هنگام ثبتنام و اعمال سلیقه مدیران در این زمینه، به استناد تبصره 2 ماده12 دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان وجوه اختیاری مربوط به کمکهای مردمی، فعالیتهای فوق برنامه، سرویس ایاب و ذهاب، لباس فرم، لباس کارگاهی، با هماهنگی و موافقت انجمن اولیاء و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات بعد از شروع سال تحصیلی امکانپذیر میباشد؛ بنابراین مدیران مدارس مجاز به دریافت هیچگونه وجهی در هنگام ثبت نام (بجز وجه بیمه حوادث و کتابهای درسی) از اولیای دانش آموزان نمیباشند.در خصوص تعیین شرط معدل در هنگام ثبت نام و جذب دانش آموزان با معدل بالاتر و حتی خارج از محدوده به اطلاع میرساند به استناد ماده 30آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان در زمان ثبت نام مجاز نمیباشد و نباید دانش آموزی به دلایل مذکور از ثبت نام محروم گردد. هم چنین به استناد ماده31 آیین نامه اجرایی مدارس، ثبتنام دانشآموزانی که محل سکونت آنان به مدرسه نزدیکتر است، در اولویت خواهد بود وثبتنام از دانشآموزانیکه والدینآنان هردو شاغلهستند در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر بلامانع است. این مسئله توسط ستادهای ثبت نام در استان و مناطق آموزش و پرورش در سراسر کشور وفق مقررات اتخاذ تصمیم میشود.علی ایحال تیمهای نظارتی ستادی، استانی و منطقهای به طور مستمر از بخشهای معاونت ابتدایی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و سازمان مدارس غیردولتی به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه، در حال نظارت بر فعالیت ستادهای ثبت نام و مدارس بوده و امر نظارت بر فرایند ثبتنام با هدف کاهش دغدغههای خانوادهها را به عهده دارند. در این خصوص سامانه پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و سامانه 4317 سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آماده دریافت شکایات و پاسخگویی به درخواستهای خانوادههای محترم میباشد. در این زمینه با مدیران برخی از مدارس متخلف به طور جدی برخورد قانونی صورت گرفته از جمله تذکر شفاهی،کتبی،توبیخ و درج در پرونده و در موارد محدودی جابجایی مدیران از مدارس به عمل آمده است. ستاد مرکزی ثبت نام مستقر در این معاونت، ضمن نظارت مستمر بر فعالیتهای ستادهای ثبت نام در سراسر کشور این آمادگی را دارد چنانچه موارد و مصادیقی از تخلف در ستادهای ثبت نام ومدارس، توسط مرجع پیگیر معرفی گردد با جدیت تمام موضوع را بررسی و زمینه برخورد قانونی با متخلفین را فراهم نماید.پاسخ اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات:-به استناد تبصره 2 ماده(12) دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان به شماره 135/200 مورخ 22 اردیبهشت 99 وجوه اختیاری مربوط به کمکهای مردمی، فعالیتهای فوق برنامه، سرویس ایاب و ذهاب، لباس کارگاهی با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان و با رعایت سایر ضوابط و مقررات بعد از شروع سال تحصیلی امکان پذیر بوده و به استناد ماده 30 آیین نامه اجرایی، دریافت هرگونه وجهی به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتب درسی (در صورت درخواست ثبت نام کتاب به صورت گروهی از مدرسه) در زمان ثبت نام مجاز نبوده، در صورتی که مدیران مدارس به صورت سلیقهای و خارج از قوانین و مقررات عمل نمایند در صورت اطلاع رسانی اقدام خواهد شد.-به استناد ماده 31 آیین نامه اجرایی مدارس ثبت نام دانش آموزانی که محل سکونت آنان به مدرسه نزدیکتر است در اولویت خواهند بود و ثبت نام دانش آموزانی که والدین آنها هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر بلامانع میباشد؛ لذا این موضوع مهم توسط ستادهای ثبت نام در استانها و مناطق آموزش و پرورش در سراسر کشور وفق مقررات اتخاذ تصمیم میشود. لازم به ذکر است نظارت بر فرآیند ثبت نام مستمراً توسط این اداره کل در حال انجام می باشد.- در ضمن این اداره کل بر حسب وظیفه ذاتی خود آمادگی دارد چنانچه موارد و مصادیقی از تخلف در فرآیند ثبت نام به صورت (حضوری، تلفنی، از طریق سامانه shekayt.midu.ir در لینک ثبت شکایت، گزارش های مردمی و نظارت همگانی بر فرآیند ثبت نام) ارائه گردد، موضوع را بررسی و زمینه برخورد قانونی با متخلف و یا متخلفین را فراهم نماید.